A PLC programozás területén kérdésből legalább annyi akad, ahányféle funkciót egy jófajta Rievtech PLC segítségével beprogramozhatsz. Ennek apropóján indítjuk útjára az új tartalomsorozatot „gyakran ismételt kérdések a PLC-k kapcsán” elnevezéssel.

Igyekszünk minél több olyan témát kivesézni, amivel jó eséllyel találkozhatsz a munkád során, így a válaszok részletezése remélhetőleg segítséget jelenthet a hatékonyságod növelésében.

Vágjunk is bele, elsőként az új és használt gépekre vonatkozó irányelvekre vonatkozó kérdéseket tárgyaljuk ki. /A forrást ezúton is köszönjük a https://safecon.hu/portálnak./

Milyen esetekre vonatkozik, illetve mikor nem érvényes a gépekről szóló irányelv?

A válaszadáshoz először nézzük meg, mit értünk pontosan egy gép forgalomba hozatala alatt. Konkrétan arról az eseményről van szó, amikor a gépet első alkalommal teszik elérhetővé az Európai Unió területén.

Maga a gépekről szóló irányelv minden olyan új gépre érvényes, amit az EU-ban hoznak forgalomba, vagy helyeznek üzembe. Az érvényesség attól függetlenül fennáll, hogy a gépet az Európai Unió területén belül, vagy azon kívül gyártották.

Nem vonatkozik viszont a gépekről szóló irányelv a használt, valamint másodkézből származó gépek forgalomba hozatalára.

Hogy egy gyakorlati példát említsünk, egy Kínából érkezett használt gép esetén az irányelv érvényes lesz. Annak a gyártónak, importőrnek, forgalmazónak vagy felhasználónak pedig, aki a gép forgalomba hozataláért vagy üzembe helyezéséért felelős, az irányelv alapján kötelezettségei lesznek. Ezeket fogjuk részletezni a második pontban.

Milyen kötelezettsége van a gyártónak, vagy meghatalmazott képviselőjének a gépek forgalomba hozatalát, valamint üzembe helyezését megelőzően?

  • Mindenképp le kell bonyolítania a vonatkozó megfelelőségértékelési eljárásokat;
  • gondoskodnia kell arról, hogy a gép eleget tegyen az alapvető egészségvédelmi és biztonsági követelményeknek;
  • kezeskednie kell a műszaki dokumentáció rendelkezésre állásáról;
  • szolgáltatnia kell a kulcsfontosságú információt, mint mondjuk a használati utasításokat;
  • meg kel oldania az EK-megfelelőségi nyilatkozat elkészítését;
  • emellett pedig a CE-jelölés elhelyezése is az ő feladata.

Hogyan rendelkezik a 2009/104/EK irányelv munkáltatói szempontból a gépek állapotára, illetve karbantartására nézve?

A 2009/104/EK irányelvet alapul véve a munkáltató köteles olyan munkaeszközöket bocsátani a munkavállalók rendelkezésére, amik egyrészt megfelelőek a szóban forgó munka elvégzéséhez, miközben az érvényben lévő uniós irányelvek rendelkezéseinek is megfelelnek.

Ezen felül munkáltatói kötelezettség minden olyan intézkedést megtenni a gép élettartamának idején, amelyek segítik a munkaeszköz szinten tartását. Vagyis a gépet rendszeres karbantartás útján olyan szinten kell tartani, hogy az a vállalkozáson belüli első rendelkezésre bocsátás időpontjában érvényes rendelkezéseknek meg tudjon felelni.

Tehát az irányelv alapján újszerű állapotban kell tartani a gépet?

Erről szó sincs, hiszen a természetes elhasználódással mindenképp számolni kell. Az irányelv rendelkezései sokkal inkább a megfelelő karbantartás elvégzését szorgalmazzák. Mégpedig abból a megfontolásból, hogy a gép folyamatos jelleggel eleget tegyen a releváns egészségvédelmi és biztonsági elvárásoknak.

Ennek a rendelkezésnek egyébként azon gépeknél van jelentősége, amik az első rendelkezésre bocsátásuk idején a gépekről szóló irányelv rendelkezéseinek hatálya alá tartoztak.

Az esetükben elengedhetetlen tehát megőrizni a gépekről szóló irányelvben foglalt alapvető egészségvédelmi és biztonsági követelményeknek való megfelelőséget, amik egyébként a gép első forgalomba hozatalakor vagy üzembe helyezésekor érvényben voltak.

Szeretnél még több PLC programozóval megismerkedni és eszmét cserélni? A zárt Facebook csoportunkkal találkoztál már? Kattints ide, lépj be a PLC-k és HMI-k iránt érdeklődők közösségébe, és legyél képben az újdonságokkal!